Fakta o zdravém spánku

Říkali jste si někdy, proč jste i po dlouhém spánku unavení? Jak spánek vlastně funguje, k čemu je, a kdy je dobré jít spát? Tento článek Vám objasní jak to vlastně je…

Co je spánek?

zdravy-spanekSpánek je útlumová fáze organismu, při níž tělo regeneruje. Dochází ke změně činnosti mozku, snížení citlivosti na vnější podněty, snižuje se krevní tlak a dýchání se zpomaluje – nastává také snění. Podle vědců se při spánku upevňují naučné informace.

Co je to snění?
Při snění mozek tlumí své aktivity. Přechod od snění k vědomí zajišťují tzv. TRANSMITERY – látky, které produkují a uvolňují retikulární formace, regulační centrum v mozkovém kmeni.

Co je to REM spánek?

Je to zkratka „rapid eye movement“. Jde o rychlý pohyb očí pod zavřenými víčky, i když tělo je v klidu. Je to jedna ze dvou hlavních fází spánku. Tou druhou je fáze NREM, která se ještě dělí na další 4 fáze. Předpokládá se, že v REM fázi se vytvářejí sny.

Spánek lze rozdělit na 5 fází:

  1. fáze
    Přechod mezi bdělostí a spánkem, tělo se uvolňuje, ale lze ho ještě lehce vzbudit. 1-2 hodiny po usnutí.
  2. fáze
    NREM druhé fáze. Probuzení je obtížnější. 3. hodina po usnutí.
  3. fáze
    Objevují se tzv. delta vlny. Útlum životních funkcí, dýchání a srdeční činnosti, tělesná teplota klesá. 4-5 hodiny po usnutí.
  4. fáze
    Je to fáze snů nebo hlubokého spánku. Životní funkce jsou utlumeny na minimum. 6-7 hodin po usnutí.
  5. fáze REM
    Rychlí pohyb očí, svaly jsou strnulé, životní funkce se zrychlují, a přicházejí sny. 8. hodina po usnutí.

zajímavá fakta o spánku:

  • Spaním strávíme asi 1/3 života.
  • Každý člověk potřebuje jinou délku spánku. U někoho je to 5 hodin u jiného 10, ale průměrně je to 8 hodin.
  • Kvalitu spánku ovlivňuje prostředí, ve kterém se při spánku nacházíme. Pokud spíme v místnosti, kde není dostatek tmy, nevyspíme se tak dobře, jako by tam byla.
  • Člověk má za noc 8-10 snů.
  • Někteří lidé dokážou dřímat s otevřenýma očima, aniž by si to uvědomovali.
  • Malé děti během prvního roku života ochudí rodiče o 400-750 hodin spánku 🙂
  • Chápání vzniká pouze v NREM fázi spánku!

Mohlo by se vám líbit...


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *