Jak se zbavit bolestí zad

Páteř je fyziologicky zakřivena. Dopředu se prohýbá krční a bederní část, dozadu se klene hrudní a křížová část. Tato zakřivení jsou důležitá pro sílu a odolnost páteře, udržují rovnováhu při vzpřímeném stoji, tlumí nárazy při chůzi a chrání také obratle před zlomeninami.

Páteř tvoří třiatřicet kostí zvaných obratle. Sedm krčních, dvanáct hrudních a pět bederních. Dále pět, které srostly v jednu kost křížovou a čtyři obratle splynuly v kostrč. Horních čtyřiadvacet obratlů je pohyblivých, až na kost křížovou a kostrč, které pohyb neumožňují.

Zbavte se bolesti zad

Aby záda nebolela, je nutné se o ně starat. Dodržovat správné zásady při chůzi, zvedání a manipulaci s těžkými břemeny, sezení, ale také při obyčejném vstávání a uléhání do postele.

Správný sed

V sedě namáháme páteř až dvojnásobně než ve stoji. Seďte proto vzpřímeně s temenem vzhůru, na sedacích kostech nikoli na kostrči, ideálně na židli, kde se lze dobře opřít. V případě že chybí opora pro bedra, vložíme za ně stočený ručník nebo polštářek. Uvolníme ramena. Aby vzrůstající napětí nezpůsobilo bolest, je dobré se pravidelně lehce protáhnout.

Správný leh a vstávání z postele

Vleže si páteř nejlépe odpočine. Doporučuje se ležet na boku nebo na zádech. Pokud ležíte na zádech, podložte si kolena polštářkem a pod hlavu si dejte ještě jeden polštář. Vleže na boku si mírně pokrčíme nohy a kyčle. Hlavu podložíme polštářkem a druhý umístíme mezi kolena a kotníky. V této poloze se páteř uvolní a polštáře zmírní tlak na velké klouby.

Vždy vstáváme z polohy na boku. Nevyskočíme, ale opatrně se zvedáme, přitáhneme kolena k tělu a zvedneme horní část těla, přetočíme se, abychom seděli na hyždích, párkrát se nadechneme a zvolna vstaneme. Vždy všechny pohyby sladíme s rytmem dechu.

Správná chůze

Důležitý je především vzpřímený postoj. Uvolníme bradu, nevystrkujeme ji, hlavu držíme vzpřímeně a dýcháme v rytmu chůze. Paže volně visí, aby se přirozeně kývaly.

Bezpečné zvedání břemen

K břemenu, které chceme zvednout, se postavíme co nejblíže s rozkročenýma nohama. Držíme se vzpřímeně, jednu nohu zanožíme a sedneme si do dřepu. S pokrčenými pažemi v loktech uchopíme předmět a přitáhneme ho k břichu. Zvedáme se na dolních končetinách, napřimujeme kolena a zvedáme v klidu předmět, neškubeme sebou.

Obecně je lepší břemena postrkovat než zdvihat. Při tomto úkonu by hlava, šíje a záda měli být v jedné rovině. Pokud už předmět musíme zdvihnout, tak podle postupu uvedeného výše.

Pracovní návyky

Práci na zahradě vykonáváme vkleče či podřepu. Nesetrváváme dlouho při jedné činnosti, střídáme je. Např. rytí s prořezáváním stromů a hrabáním listí. Abychom si nenamohli krk a záda, dáváme si pozor na přílišné natahování. A hlavně děláme si pravidelné přestávky.

I práce v kanceláři může mít v případě dlouhého sezení, za následek bolesti zad. Předcházíme tomu tak, že máme správně nastavenou výšku sedadla s podpěrami pro ruce a bedra. Uspořádáme si pracovní stůl, monitor počítače nastavíme do úrovně očí. Telefon při hovoru nevkládáme mezi ucho a rameno. Opět jsou důležité pravidelné přestávky s prováděním uvolňovacích cviků. Tím zabráníme bolestem šíje a zad.

Hygiena

Při tělesné očistě může snadno dojít k poraněním šíje a zad. Je proto dobré dodržovat několik základních pouček: Např. nemyjeme si vlasy v umyvadle nebo v předklonu u vany, při utírání nohou se posadíme a nohy přitahujeme každou zvlášť k sobě, při holení či líčení stojíme vzpříma nebo sedíme a zrcadlo umístíme tak, aby bylo v dostatečné výšce a mohli jste tak provádět úkony bez námahy.

Psychický stav také způsobuje bolesti zad a to vlivem stresu, nedostatku odpočinku a přetížení. Duševní očista je neméně důležitá. Pomůžou nám k tomu odpočinkové aktivity jako je četba, pobyt v přírodě, sport vhodný a šetrný k zádům (plavání, jóga, jízda na kole, pilates..) a především dostatek spánku!

Mohlo by se vám líbit...


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *